25 april 2024

zuurstof onderzeeboot

Hoe maakt een onderzeeboot zuurstof, als deze weken onder water blijft?

Antw.: Je kan natuurlijk even het raam open zetten……(lees meer)

Lucht is nodig voor het ademen maar ook voor de dieselmotoren om zo de accu’s op te laden. Boven water of met een snorkel vaart een onderzeeër op de dieselmotor. Onder water wordt aanspraak gemaakt op de accu’s. Trouwens, een kernonderzeeër laadt met zijn kernreactor ook de accu’s op.

 

Wanneer een onderzeeboot door omstandigheden lange tijd onder water moet blijven, wordt zo nu en dan de lucht (enkele malen per dag) verschoond tijdens het zogenaamde snuiveren. Een grote snorkel schept een luchtje en ververst de lucht aan boord. Bij veel typen onderzeeërs wordt de lucht in tanks opgeslagen.

 

Soms wordt dit proces, om tactische redenen, zo lang mogelijk uitgesteld en moeten ze het aan boord doen met de lucht die ze hebben. Er zijn verschillende middelen en maatregelen om de lucht toch zo schoon mogelijk te houden. Als men langer onder water blijft zitten zonder te snorkelen dan wordt de kwaliteit van de lucht steeds slechter. Je zou haast denken dat op een gegeven moment te weinig zuurstof is.

 

Het grootste probleem is echter de hoge concentratie koolstofdioxide die na enige tijd ontstaat. Dat is veel gevaarlijker voor het lichaam. Daarom zijn alle onderzeeërs uitgerust met apparaten die de concentratie koolstofdioxide in de lucht redelijk op peil houden.

 

Het systeem werkt eigenlijk heel eenvoudig. Lucht met een relatief hoge concentratie CO2 wordt door een filter gezogen. Dit filter absorbeert de CO2, terwijl de schone lucht de boot in wordt geblazen. Een ander systeem zorgt voor een optimale circulatie van lucht aan boord.

 

Na enige tijd wordt ook de partitiële zuurstofdruk te laag. Er is, met andere woorden, te weinig zuurstof in de lucht. Een gevolg is dat je nachtzicht afneemt. Niet heel handig als je vaak door een periscoop moet kijken.

 

Om dit probleem op te lossen hebben ze zuurstofkaarsen. Zoals je weet verbruikt een normale kaars zuurstof om te kunnen branden. Het chemische proces van zuurstofkaars werkt andersom: er komt juist zuurstof vrij. Zo kan men langer tactisch opereren onder water.Verder is er nog een luchtanalyse apparaat dat is uitgerust met verschillende spectrografen om diverse concentraties gassen in de lucht te meten.

 

Bron: Koninklijke Marine: www.werkenbijdemarine.nl