D-tec-t, warmte uit hout.
 
Welkom op Natuurwetenschappen.nl Science Centrum
Google
 
Web www.natuurwetenschappen.nl
Onderwerpen

 
   Registratie/Login Voorpagina Onderwerpen Uw profiel Nieuws inzenden Top 10
Web Links Artikel Archief Duidelijk lezen Leden Lijst Peilingen PriveBerichten
Over NW.nl Auteurs Inloggen
 
Google Adsence

Willekeurige Artikelen

Feiten en Wetten
[ Feiten en Wetten ]

·Snelheidsverandering
·afname magnetische kracht
·Inhoud liggend vat
·massa energie en snelheid
·gewicht van beton en glas per m^3
·Hoe kan ik met Arjen in contact komen?
·denkwijze draairichting water zuidelijk halfrond
·Krachtmoment
·Is het heelal hol/leeg van binnen?

Gebruikers Gebeuren
Welkom, Gast
Loginnaam
Wachtwoord
(Registreer)
Lidmaatschap:
Laatste: EddyWollas
Nieuw vandaag: 47
Nieuw gisteren: 162
Algemeen: 44792

Bezoekers Online:
Bezoekers: 64
Leden: 0
Totaal: 64

Vraagbaak NW.nl

Alle vragen zijn welkom over vanalles. We hebben de vraagbaak veranderd om sneller te kunnen werken. Klik hier om je vraag te stellen:

Vraagbaak



Nu.nl Nieuws
Er is een probleem met de koppen van deze site

Forum
Zoek in de forums
 
[ Index ]
Laatste berichten

Night Rider: met een auto in een rijdende auto rijden - 2015-01-12 10:51 Night Rider: met e...
lichtsnelheid 0 - 2014-10-27 23:46 lichtsnelheid 0...
Vreemd gebeuren hotelschakelaar.... - 2013-08-22 00:19 Vreemd gebeuren ho...
Duur jaar bij ontstaan aarde - 2013-08-22 00:18 Duur jaar bij onts...
Relativiteitstheorie - 2013-08-22 00:17 Relativiteitstheor...
wisselstroomweerstand van asynchrone machine in stergrootheid - 2013-08-22 00:17 wisselstroomweerst...
Licht/donker - 2013-08-22 00:16 Licht/donker...
eenvoudig thuis water laten bevriezen  - 2011-06-25 13:23 eenvoudig thuis wa...
elektrolyse op schepen - 2011-06-25 13:17 elektrolyse op sch...
FM ontvangst op de maan - 2010-02-10 18:11 FM ontvangst op de...


Powered by:
Splatt Forum v3.2!



zuurstof onderzeeboot
door spacewuppy Geplaatst op Donderdag 15 januari 2009 @ 01:25:40 GMT+1 (9899 maal gelezen)

Vragen en Antwoorden marcgoessens schrijft "

Hoe maakt een onderzeeboot zuurstof, als deze weken onder water blijft?

Antw.: Je kan natuurlijk even het raam open zetten......(lees meer)




Lucht is nodig voor het ademen maar ook voor de dieselmotoren om zo de accu’s op te laden. Boven water of met een snorkel vaart een onderzeeër op de dieselmotor. Onder water wordt aanspraak gemaakt op de accu’s. Trouwens, een kernonderzeeër laadt met zijn kernreactor ook de accu’s op.

 

Wanneer een onderzeeboot door omstandigheden lange tijd onder water moet blijven, wordt zo nu en dan de lucht (enkele malen per dag) verschoond tijdens het zogenaamde snuiveren. Een grote snorkel schept een luchtje en ververst de lucht aan boord. Bij veel typen onderzeeërs wordt de lucht in tanks opgeslagen.

 

Soms wordt dit proces, om tactische redenen, zo lang mogelijk uitgesteld en moeten ze het aan boord doen met de lucht die ze hebben. Er zijn verschillende middelen en maatregelen om de lucht toch zo schoon mogelijk te houden. Als men langer onder water blijft zitten zonder te snorkelen dan wordt de kwaliteit van de lucht steeds slechter. Je zou haast denken dat op een gegeven moment te weinig zuurstof is.

 

Het grootste probleem is echter de hoge concentratie koolstofdioxide die na enige tijd ontstaat. Dat is veel gevaarlijker voor het lichaam. Daarom zijn alle onderzeeërs uitgerust met apparaten die de concentratie koolstofdioxide in de lucht redelijk op peil houden.

 

Het systeem werkt eigenlijk heel eenvoudig. Lucht met een relatief hoge concentratie CO2 wordt door een filter gezogen. Dit filter absorbeert de CO2, terwijl de schone lucht de boot in wordt geblazen. Een ander systeem zorgt voor een optimale circulatie van lucht aan boord.

 

Na enige tijd wordt ook de partitiële zuurstofdruk te laag. Er is, met andere woorden, te weinig zuurstof in de lucht. Een gevolg is dat je nachtzicht afneemt. Niet heel handig als je vaak door een periscoop moet kijken.

 

Om dit probleem op te lossen hebben ze zuurstofkaarsen. Zoals je weet verbruikt een normale kaars zuurstof om te kunnen branden. Het chemische proces van zuurstofkaars werkt andersom: er komt juist zuurstof vrij. Zo kan men langer tactisch opereren onder water.Verder is er nog een luchtanalyse apparaat dat is uitgerust met verschillende spectrografen om diverse concentraties gassen in de lucht te meten.

 

Bron: Koninklijke Marine: www.werkenbijdemarine.nl

 

"

 
Inloggen
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Als geregistreerde gebruiker krijgt u voordelen zoals de Thema-manager, opmerkingsconfiguratie en kunt u opmerkingen plaatsen onder uw eigen naam.

Gerelateerde links
· www.werkenbijdemarin...
· Meer over Vragen en Antwoorden
· Nieuws door spacewuppy


Meest gelezen verhaal om Vragen en Antwoorden:
Hoe bereken ik de inhoud van een cilinder?


Score Artikel
Gemiddelde score: 3.66
Stemmen: 9


Neem even tijd om dit artikel te beoordelen:

Slecht
Gewoon
Goed
Zeer Goed
Uitstekend



Opties

Printervriendelijke pagina  Printervriendelijke pagina

Stuur dit verhaal naar een kennis  Stuur dit verhaal naar een kennis

 


Alle logos and merknamen zijn eigendom van de respectivelijke eigenaren. The reacties zijn eigendom van de posters, en zijn daar ook verandwoordelijk voor. NWSMedia 2009.
Ons nieuws file is op te halen met backend.php of ultramode.txt
Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Pagina Rendering: 0.523 Seconden