29 maart 2024

Landingen vliegtuigen

Vliegtuigen hebben bandenslijtage bij het landen.
Zou het geen oplossing zijn om draaien stallen ballen in rijen en in dat stuk waar geland word op de baan aan te brengen en per rij iets links en de volgende iets rechts enz. en voor de winter te verwarmen.volgens mij worden de wiel dan van zelf aangedreven voor dat ze het asvalt bereikt.graag een antwoord op jan@denieuweslager.nl
J.D.Kruger
Emmakade 28
Amstelveen



We beantwoorden vragen alleen op de site. Als je lid bent krijg je een bericht als je vraag behandeld is. We sturen dus geen antwoorden naar prive adressen.


Er zijn al veel manieren bedacht om dit “probleem” op te lossen. Veel mensen schijnen toch wat meedelijden met de vliegtuigbanden te hebben als ze deze horen piepen en zien roken.


Lees verder…………

Een gemiddelde vliegtuigband gaat ongeveer 750 cyclussen (start + landing) mee en kost ongeveer 30 tot 50 euro. Voor dit bedrag moet je dus een systeem ontwerpen wat beter en goedkoper is dan een paar banden. Een idee wat regelmatig de kop op steekt is om de wielen te laten draaien, voordat het vliegtuig gaat landen. Dit kan b.v. met het principe van een schoepenwiel of cups, die je ook wel op windmeters ziet, of door de banden aan te drijven met een luchtmotor o.i.d.


Het grootste nadeel van al deze systemen is dat ze de complexiteit van het landingsgestel verhogen en dat er extra gewicht, en dus extra brandstof !, nodig is gedurende de gehele vlucht. En dat is nu precies, wat we niet willen, meer brandstof en meer onderhoud, op een systeem wat op zich prima functioneerd.


Draaiende stalen ballen, die naar ik aanneem ook gelagerd zullen moeten worden, om een boing 747 van 100 ton op te vangen lijkt me niet echt een goedkope optie. Nog afgezien van het onderhoud, waardoor je een landingsbaan zult moeten sluiten, want als een paar kogels niet draaien, zal het vliegtuig mogelijk scheef trekken. Hetzelfde geldt ook voor draaiende wielen: het zal bewaakt moeten worden of ook inderdaad alle wielen draaien, en zonodig moeten deze weer stilgezet kunnen worden, terwijl een piloot wel andere dingen aan zijn hoofd heeft bij een landing. Daar komt bij dat de banden slijtage maar voor een klein deel ontstaat door de landig zelf.


***arjen***