D-tec-t, warmte uit hout.
 
Welkom op Natuurwetenschappen.nl Science Centrum
Google
 
Web www.natuurwetenschappen.nl
Onderwerpen

 
   Registratie/Login Voorpagina Onderwerpen Uw profiel Nieuws inzenden Top 10
Web Links Artikel Archief Duidelijk lezen Leden Lijst Peilingen PriveBerichten
Over NW.nl Auteurs Inloggen
 
Google Adsence

Willekeurige Artikelen

Vragen en Antwoorden
[ Vragen en Antwoorden ]

·Omzetten watt naar kCal
·aluminium in het lichaam
·invloed van geluid
·droge handen door het werken met aluminium
·Temperatuur buitenkant pan
·dilemma
·zuurstof onderzeeboot
·Binnenvaart nog milieu vriendelijker?
·piepschuim

Gebruikers Gebeuren
Welkom, Gast
Loginnaam
Wachtwoord
(Registreer)
Lidmaatschap:
Laatste: Lasonya245
Nieuw vandaag: 141
Nieuw gisteren: 200
Algemeen: 53829

Bezoekers Online:
Bezoekers: 55
Leden: 0
Totaal: 55

Vraagbaak NW.nl

Alle vragen zijn welkom over vanalles. We hebben de vraagbaak veranderd om sneller te kunnen werken. Klik hier om je vraag te stellen:

Vraagbaak



Nu.nl Nieuws
Er is een probleem met de koppen van deze site

Forum
Zoek in de forums
 
[ Index ]
Laatste berichten

Night Rider: met een auto in een rijdende auto rijden - 2015-01-12 10:51 Night Rider: met e...
lichtsnelheid 0 - 2014-10-27 23:46 lichtsnelheid 0...
Vreemd gebeuren hotelschakelaar.... - 2013-08-22 00:19 Vreemd gebeuren ho...
Duur jaar bij ontstaan aarde - 2013-08-22 00:18 Duur jaar bij onts...
Relativiteitstheorie - 2013-08-22 00:17 Relativiteitstheor...
wisselstroomweerstand van asynchrone machine in stergrootheid - 2013-08-22 00:17 wisselstroomweerst...
Licht/donker - 2013-08-22 00:16 Licht/donker...
eenvoudig thuis water laten bevriezen  - 2011-06-25 13:23 eenvoudig thuis wa...
elektrolyse op schepen - 2011-06-25 13:17 elektrolyse op sch...
FM ontvangst op de maan - 2010-02-10 18:11 FM ontvangst op de...


Powered by:
Splatt Forum v3.2!


Bewerkt door: kikker , ReLight

Natuurwetenschappen.nl Science Centrum : Index Vragen via de Vraagbaak
  
 Night Rider: met een auto in een rijdende auto rijden
2 pagina's ( 1 | 2 )
Auteur Night Rider: met een auto in een rijdende auto rijden
Martijn2



zoeker

Geregistreerd aan:
20-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 23-09-2005 om 07:50   
Is het mogelijk om met een auto de laadbak van een rijdende vrachtauto in te rijden, zoals de night rider doet? Stel dat jij 120km/u rijdt en de vrachtauto 100km/h. Op het moment dat je de laadklep oprijd, rij je met 120km/u t.o.v. de laadbak. Je knalt dan binnen een seconde door de kabine heen. Klopt dat?

 Profiel  Wijzig    Qouta  
staggo



zoeker

Geregistreerd aan:
27-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 27-09-2005 om 21:43   
jij beweert dat je bij het oprijden van de klep 120km/u tov laadbak rijdt. Dat is niet correct. Ten allen tijden (tot je gaat remmen) rijdt de auto maar 20km/h tov de klep; of je er nu op staat of niet. Als je helemaal op de klep staat kun je die 20km/h wel wegremmen. Overigens knal je inderdaad nog steeds binnen een seconde ongeveer 6 meter (20/3.6) de vrachtwagen in; dus wel snel reageren of met een lagere verschilsnelheid beginnen.

 Profiel  www  Wijzig    Qouta  
Martijn2



zoeker

Geregistreerd aan:
20-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 28-09-2005 om 18:33   
dus: van het ene op het andere moment (het moment dat je de klep oprijd) rij je ineens 100km/uur zachter??? waar blijft die 100km/u dan ineens?

 Profiel  Wijzig    Qouta  
staggo



zoeker

Geregistreerd aan:
27-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 28-09-2005 om 20:58   
Integendeel, je rijdt juist precies nog steeds even hard: 120km/u tov weg. Immers, de vrachtauto rijdt 100km/u. Als je op de klep staat met 20km/u, dan rij je ten opzichte van de weg nog steeds 120km/u.
Dus:
1) tov de vrachtwagen rij je altijd 20km/u. (of je nu op de weg rijdt op helemaal op de klep staat. Tot het moment van remmen natuurlijk)
2) tov de weg rij je altijd 120km/u, ook als je op de klep van de vrachtwagen staat.

er is dus geen snelheid verdwenen; er is juist helemaal niets veranderd op de klep (tot je gaat remmen).

Overigens, er zit wel een addertje onder het gras en dat heeft te maken met de draaiing van de wielen, want drie draaien op de weg wel degelijk harder dan eenmaal op de klep. Dus wel tijdig ontkoppelen als je het experiment ooit echt gaat doen, anders kost het je een versnellingsbak! Hier kun je verder nog over opmerken dat het onderste punt van een wiel (het raakvlak) altijd stil staat (0km/h) t.o.v. weg of klep, of je nu 20 of 120km/u rijdt.

 Profiel  www  Wijzig    Qouta  
Martijn2



zoeker

Geregistreerd aan:
20-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 29-09-2005 om 19:05   
als je op de klep staat is dat je nieuwe weg. je wielen draaien daar nog steeds 120km/u, ontkoppeld of niet! Dus rij je met 120km/u (tov de vrachtwagen) de bak in en knal je er binnen no time weer uit.
Voorbeeld: ken je die loopbanden op schiphol/ euro disney? Als je daar loopt met 5 km/u en je loopt die band op ga je ineens 2x zo snel...... je snelheid gaat dan ineens t.o.v. de band...... Bij het in de vrachtwagen rijden is dit precies hetzelfde. je snelheid t.o.v. de vrachtwagenklep.

 Profiel  Wijzig    Qouta  
staggo



zoeker

Geregistreerd aan:
27-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 29-09-2005 om 20:41   
Ik begrijp je gedachtegang wel. Echter als, als je ontkoppelt (zodat je wielen vrij kunnen draaien) is er niets aan de hand. De wielen kunnen dan min of meer instantaan langzamer gaan draaien. Ach, er zal wel een klein effect zijn (lees schok en/of slip) zijn want er zit natuurlijk wel wat energie in de draaing van de wielen. Als de massa van de wielen vele malen groter was dan van de auto zou je een probleem kunnen hebben, maar het omgekeerde is het geval. Overigens, als er geen slip optreedt en alle massa's en afmetingen zijn bekend kun je dit precies narekenen.

Stel dat jouw bewering waar is: de auto gaat op op weg 120km/u. Op de klep en dan de vrachtwagen in met nog steeds 120 km/u. De vrachtauto gaat 100km/u. Tov de weg ga je dus opeens 220km/u! Energetisch heb je hier een natuurkundige onmogelijkheid!

Wat betreft de lopende band: als je daar met de fiets op of af zou rijden zou er ook niet veel gebeuren. Er opstappen is een heel ander verhaal, want dan moet je wel instantaan versnellen (als er geen slip is). Als je (lichte) wielen onder je voeten zou hebben, nemen die de beweging van de band over; niet jij. Dit is precies de reden dat ik je heb gewezen op het ontkoppelen.

waarom doe je de proef niet eens met een speelgoedauto die je op een bewegernd stuk papier af laat rijden (de auto beweegt dus net iets sneller dan papier). Eenmaal op het papier zal de auto langzaam tov papier doorgaan. De auto behoudt wel zijn originele snelheid tov vloer=weg, conform mijn eerdere beweringen.


 Profiel  www  Wijzig    Qouta  
Martijn2



zoeker

Geregistreerd aan:
20-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 30-09-2005 om 07:47   
dus de wielen van de auto in ontkoppelde toestand zouden van het ene op het andere moment 6x zo langzaam gaan draaien (120/20=6)?
Ik zal het eens proberen met dat speelgoe autootje.
Waarom een energetisch natuurkundige onmogelijkheid?



 Profiel  Wijzig    Qouta  
staggo



zoeker

Geregistreerd aan:
27-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 01-10-2005 om 10:27   
Wat betreft de wielen: de energie die vrijkomt om de wielen 6x zo langzaam te laten draaien is relatief klein t.o.v. de nodige energie voor een snelheidsverandering van de auto. Daarom blijft de auto ongeveer met 120km/u doorrijden op de klep tov weg (en dus 20km/u tov klep zelf).
Echter: in werkelijkheid zal de auto wel ietsje harder gaan rijden want de draaienergie wordt wel degelijk omgezet in snelheid van de auto, en/of, de wielen gaan slippen. Sterker nog, als je een enkel wiel op de klep laat afrijden (vraag me niet hoe) en er is geen slip, dan komen we in de buurt van jouw verhaal: het wiel krijgt dan een zet van de vrachtwagen + de snelheid=energie die die al had. De uitkomsten hangen dus ook van details en massaverhoudingen van auto, wielen en vrachtwagen af.

Wat betreft die onmogelijkheid. We bekijken het experiment vanuit een persoon die langs de weg staat, die ziet voordat de auto op de klep komt rijden het volgende een auto met v=120km/u en massa m, dus energie e=0.5 m v^2=0.5 m 120^2
Stel dat de auto eenmaal op de klep opeens 220km/u zou rijden, dan wordt de energie: 0.5 m 220^2, dus opeens veel groter. Een basisprincipe in de natuur is dat energie wordt behouden, dus onmogelijk. (de energie van de vrachtwagen heb ik voor en na gelijk gehouden, omdat zijn snelheid niet verandert.
Dit is weer alleen waar als de vrachtauto veel zwaarder is dan de auto. Tsja, als je het echt precies uit wil rekenen wordt het een ingewikkeld: gewoon het experiment doen is veel leuker! Een beetje gevoel ervoor krijgen kan al met de energie beschouwing, maar dan moet je de energie van wielen kennen, uit mijn hoofd: 1/5 m v^2, met de m=massa van wiel.)

Pas op: mijn eenheid van energie is hier niet de standaard Joule, want dan moet je de 120km/u eerst omzetten in (120/3.6)m/s, maar dat verandert het verhaal niet.

 Profiel  www  Wijzig    Qouta  
Martijn2



zoeker

Geregistreerd aan:
20-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 01-10-2005 om 11:54   
nee, de snelheid v op de klep is nog steeds 120km/h en geen 220km/h. de snelheid v wordt gezien tov de ondergrond. en dat is nu de klep ipv de weg. De energie blijft dus hetzelfde alleen tov een andere ondergrond! dus de auto krijgt een versnelling met behoud van energie.

 Profiel  Wijzig    Qouta  
staggo



zoeker

Geregistreerd aan:
27-09-2005

Berichten: 7

OFF-Line

 Geplaatst 01-10-2005 om 21:10   
Om de onmogelijkheid uit te leggen ben ik uitgegaan van jouw stelling dat de auto de vrachtwagen inschiet met 120km/u, dus in totaal 220km/u (want de vrachtwagen zelf rijdt ook 100km/u) tov weg. Je kunt niet zomaar zeggen dat de snelheid nu opeens tov klep bekeken moet worden als je de energie wil berekenen. Je moet uitgaan van een vast inertiaalsysteem (bij mij was dat de persoon die naar het experiment keek). In verschillende inertiaalsystemen krijg je verschillende waarden voor de energie: daarom nooit verandern van systeem als je een energiebeschouwing doet. Je bent wel helemaal vrij om ieder inertiaalsysteem te kiezen wat je maar wil. Echter, een natuurkundige conclusie komt binnen een enkel systeem tot stand. Overigens zul je voor ieder systeem tot dezelfde natuurkundige conclusie moeten komen (=Einstein, als je dit argument uitbreidt met 'de lichtsnelheid is constant in ieder inertiaalsysteem' kun je de hele speciale relativiteitstheorie afleiden, maar dat terzijde.).

Hier, drie inertiaalsystemen:
Systeem I
Bekeken vanaf persoon die toekijkt:
voordat de auto op de klep staat:
-auto v=120km/u
-vrachtauto=100km/u
-de weg staat stil.
nadat de auto op de klep staat
-auto v=120km/u
-vrachtauto=100km/u (veschilsnelheid met auto dus 20km/u)
-de weg staat stil.


Systeem II
Gezien van een persoon in de vrachtwagen:
voordat de auto op de klep staat:
-auto komt aanrijden met 20km/u
-vrachtauto staat stil
-de weg vliegt voorbij met -100km/u
eenmaal op de klep:
-auto rijdt met 20km/u de vrachtauto in
-vrachtauto staat stil.
-de weg vliegt voorbij , met -100km/u

Systeem III
Gezien van een persoon in de auto:
voordat de auto op de klep staat:
-auto staat stil
-vrachtauto rijdt achteruit met 20km/u
-de weg vliegt voorbij met -120km/u
eenmaal op de klep:
-auto staat stil
-vrachtwagen rijdt achteruit met met -20km/u
-de weg vliegt voorbij , met -120km/u

Dus zowel voor I, II en III rijdt de auto slechts met 20km/u de vrachtauto in, zoals eerder gezegd. Bovendien kloppen alle energieen voor en na het inrijden (reken maar uit). Als je nog steeds niet overtuigd bent, kun je voor jezelf ook eens de snelheden voor de verschillende systemen opschrijven (en eventueel opsturen als je op andere waarden komt)


 Profiel  www  Wijzig    Qouta  
Ga naar pagina: 1 | 2
  
Ga naar

Splatt Forum © By: Splatt.it
Version: 3.2



Elaboration time: 0.476978 seconds.

 


Alle logos and merknamen zijn eigendom van de respectivelijke eigenaren. The reacties zijn eigendom van de posters, en zijn daar ook verandwoordelijk voor. NWSMedia 2009.
Ons nieuws file is op te halen met backend.php of ultramode.txt
Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Pagina Rendering: 0.477 Seconden