weerstandsvorm roer
wie kan mij vertellen wat de ideale vorm is voor een aangehangen roer voor een zeilboot? ik wil een zo laag mogelijke stromingsweerstand hebben maar ook een zo goed mogelijke rechtuitkarakteristiek. of wie kan mij vertellen wat de ideale vorm is van een vaste stof die door water voortbeweegt zodat er zo min mogelijk wrijving ontstaat.
De twee dingen die je wilt gaan niet samen: Voor zo weinig mogelijk weerstand moet je een heel klein roer hebben en voor een goede rechtuit karakteristiek een zo groot mogelijk roer. Je zult dus een compromis tussen de twee eisen moeten zoeken.
Bij sommige schepen kan je het stuurwiel niet loslaten zonder dat het schip uit de koers loopt. Men noemt dit een ongemanierd schip. Wanneer het niet steeds naar dezelfde kant uitwijkt kun je ervan uit gaan dat het roer te klein of teveel naar voren geplaatst is.
De oppervlakte van het roerblad moet ongeveer 2? % van de oppervlakte van het onderwaterschip zijn en de ruimte tussen vlak en roer moet zo klein mogelijk zijn. Verder is het van belang dat de afstand tussen schroef en roer niet te groot is. Een vuistregel is 0,12 x diameter schroef.
En dan wat betreft de vorm: Het beste is de druppel- (of vleugel)vorm voor een zo laag mogelijke weerstand in water. De minste weerstand treed op bij een zo dun mogelijk roer als constructie-technisch mogelijk is. Omdat de snelheid door het water (stromingtechnisch gezien) relatief laag is, is de vorm niet echt kritisch. Het dikste deel dient op ca. 1/3 vanaf de roerkoning te zitten. Voor goede koersvastheid is het te overwegen om een skeg voor het roer te plaatsen. De skeg heeft bovendien als voordeel dat hij het eerste deel van de roervorm heeft, zodat de roerkoning in het dikste deel van het roer vastgezet kan worden. Bovendien beschermt een skeg het roer enigzinds tegen zwevende rommel e.d. in het water.
**Arjen**