29 maart 2024

Waarom wordt in vliegtuigen het licht in de cabine gedimd bij stijgen en landen?

Waarom wordt in vliegtuigen het licht in de cabine gedimd bij stijgen en landen?


Vliegtuigen gebruiken ook stroom voor het bedienen van roeren, flaps, landingsgestel, verlichting, instumenten en dergelijke. Als de motoren draaien komt de stoom van de generatoren die in de motoren zitten. Je hebt maar een vliegtuigmotor/generator nodig om alle functies te kunnen gebruiken, de rest is reserve. Voordat de motoren stil gezet worden, start men de APU (Auxilary Power Unit), die de stroomverzorging dan overneemt. Met dezelfde APU worden ook de motoren weer gestart bij vertrek. Deze bevind zich achter in het vliegtuig.


Er is dus geen technische reden om de verlichting uit te schakelen.

De reden dat de cabineverlichting uit gaat is dus uit veiligheidsoverwegingen. De belangrijkste reden is dan ook dat je ogen aan het donker wennen. Mocht er namelijk iets mis gaan, dan valt de stroom uit zodra de motoren stilstaan. Het enige wat dan brandt is de noodverlichting (gangpad en licht bij de uitgangen). Normaal heeft het menselijk oog eninge minuten nodig om goed aan het donker te wennen, en als je het vliegtuig moet evacueren, is iedere seconde vertraging door gedesorienteerde passagiers ??n teveel.


Het starten van de APU is niet wenselijk (mocht dat trouwens nog kunnen) omdat dit mogelijk vonken kan veroorzaken, wat de situatie nog erger kan maken. Hieronder een foto van de APU unit (een kleine gasturbine) met rechtsboven de uitlaat (achterkant vliegtuig).



**arjen**