31 december 2020

stuurmechanisme auto

Polly Translate
Voiced by Amazon Polly

hallo,
ik ben van plan een autootje te met een motor erin, maar nu ben ik erachter dat, als je hem gaat besturen, in de bocht het binnenste wiel onder een andere hoek staat dan het buitenste wiel, hoe pas je deze kennis toe op het stuurmechanisme?

groet, bertus


Antw.: Dit principe staat bekend als het Ackermann-principe (Lees meer….)

De basis van de stuur-kinematica moet voldoen aan het zogenaamde Ackermann-principe. Dit houdt kort gezegd in dat de verlengingen van de spoorstangarmen van het linker- en rechter voorwiel elkaar snijden (met een denkbeeldige lijn) bij het verdraaien op een verlenging van de achteraslijn.


Op de bovenstaande tekening zie ongeveer hoe het zit. Om jouw bouwproject niet al te ingewikkeld te maken kun je het makkelijkste de spoorstangarmlijn laten snijden in het midden van jouw achteras als de voorwielen recht staan. Nu krijg je wel het probleem dat de wielen zich iets gaan kantelen als je stuurt. Je ziet dus dat de afstand tussen de spoorstangarm en de achteras bepalend is voor de hoek waaronder jij jou spoorstangarm plaatst.


Natuurlijk kun je ook jouw caster en fuseehoek exact bepalen waardoor jouw stuurgedrag aanmerkelijk wordt verbeterd. De wielen komen dan vanzelf in de middenstand terug. Tevens dien je dan ook nog zorg te besteden aan de naloop, wielvlucht en schuurstraal. (Maar hier zou ik me met zelfbouwproject niet mee bezig houden)


Meer leuks over sturen :


http://www.intermodelbouw.nl/algemeen/niet%20zweven%20maar%20kleven.htm


http://www.eendeei.nl/eendologie/25002.htm


Met dank aan J. Moenen voor de tekening.