1 januari 2021

hoe werkt een auto?

Polly Translate
Voiced by Amazon Polly

ik heb een vraagje bij motervoeruigentechniek moeten wij uitleggen hoe een werkt maar ik ken het nergens vinden
groetjes mirjam 14 jaar


Hoe een auto werkt is afhankelijk van welk deel je bedoeld natuurlijk. Een auto heeft een motor, 4 wielen, een stuur en een rem & koppeling. Heel globaal is dat een auto.



  1. Een motor om aan te drijven
  2. 4 wielen om de aandrijving over te brengen op de weg (zich afzetten)
  3. Een stuurinrichting om echt ergens natoe te gaan (ipv enkel rechtuit)
  4. Een rem om te stoppen en een koppeling om de aandrijving los te van de wielen.

Lees meer…

Laten we er even van uit gaan dat je zo’n globale auto moet beschrijven dus.


Je kan er altijd nog een carrosserie (al dat en plastic om de auto) bij verzinnen, en dat deze gestroomlijnt moet zijn als je hard wil rijden. Een Ferrari kan immers ook harder dan een Bus.


Het helpt dat we de meeste van deze items al gedaan hebben hoer op natuurwetenschappen.nl


Hoe een motor werkt : [klik hier]


Hoe auto sturen werkt: [klik hier]


De werking van een wiel lijkt me duidelijk, maar iets over waarom banden dik of dun zijn ivm het van een auto: [klik hier]. Wielen draaien en gaan vooruit door afzetting. Dit is op basis van wrijving tussen wiel en grond.


Een rem op een auto is bedoeld om de snelheid af te laten nemen, het princiepe werkt op wrijving. Eerst zorgen we ervoor dat de motor de wielen niet meer aandrijft door de koppeling te bedienen. De koppeling kan je je versimpelt voorstellen als 2 ruwe platen elk op een as die door veren hard op elkaar gedrukt worden.


De 1 as zit dan aan de wielen vast, de andere as zit aan de motor.


Als de ene kant draait (as + plaat) zal de ander kant mee draaien omdat de platen zo hard tegen elkaar aan zitten gedrukt. (ook dit is wrijvings kracht). Wanneer we nu de koppeling intrappen van de auto. word de ene plaat los getrokken van de andere plaat. En dan kan de motor de wielen niet meer aandrijven.


De wielen staan nu ‘vrij’. Nu nog remmen!


Remmen kan door iets tegen de wielen aan te drukken, maar dit gaat niet zo fijn. Vandaar dat tegenwoording we gebruik maken van kleinere ‘wielen’ die speciaal op de as achter de echte wielen zitten. Dit noemen we rem schijven. En deze schijven kunnen  heeeel heet worden als je hard remt ! Ze worden heet door de wrijving:


Proefje: Doe je handen plat op elkaar en wrijf met veel kracht (hard op elkaar drukken) je handen nu 10 seconden samen. Merk je hoe warm je handen worden ?


Een auto in essentie is een hele grote omzetter….


Benzine gaat erin, dit wordt verbrand (warmte) omgezet naar beweging (wielen), die wielen zetten zich af (beweging & warmte door wrijving) en ten slotte remmen we (veel wrijving, veel warmte, en verminderde beweging)


 


Doordat al deze omzettingen van de ene vorm naar andere vorm on-efficient gebeurd is de opbrengst (beweging) ook qua energie minder dan wat er we erin stoppen. (energie waarde benzine).


Als je dit allemaal gelezen hebt weet jij denk ik genoeg over auto’s in het algemeen.