1 januari 2021

werkingsprincipe van een vliegtuig werkt

Polly Translate
Voiced by Amazon Polly

kunnen jullie mij vertellen hoe het werkingsprincipe van een vliegtuig werkt?
en…
het overbrengingssysteem van het apparaat (de krachtbron, waaruit de overbrengen bestaat, en wat het werkende deel is)
en misschien ook nog…
welke andere apparaten volgens hetzelfde werkingsprincipe werken…
Tja..k hoop dat het niet te eel werk is maar ik zou het echt super top vinden als jullie daar voor kunnen zorgen:)….xxx Mii

ps: als het kan alsje alsje alsje alsje alsjeblieft vandaag of morgen:)


 


Remon: Tuurlijk, gisteren zeker…


Het werkingsprincipe van een vliegtuig, ofwel: hoe kan een vliegtuig (lees verder)

Als je een blad papier voor je mond houdt, en je blaast er over heen, zul je zien dat dit blad papier omhoog komt (als het niet te groot is, en je blaast hard genoeg). Dit komt, omdat je door te blazen de hoeveelheid luchtmoleculen aan de bovenzijde als het ware weg probeert te blazen. De lucht wordt daar dus dunner, ofwel: de druk die deze lucht uitoefent neemt af, want minder moleculen betekent ook minder van de lucht. De lucht aan de onderzijde blijft dezelfde hoeveelheid moleculen bevatten. Omdat lucht (een combinatie van gassen) altijd zal proberen overal dezelfde druk uit te oefenen, zal er door dede lucht aan de onderzijde druk uitgeoefend worden op de onderzijde van het blad papier. Dit is flexibel, en zal ophoog komen. Bij een vliegtuig werkt het in principe net zo: de druk aan de bovenzijde van de vleugels is lager dan die aan de onderzijde, en door dit verschil in luchtdruk tussen onder- en bovenzijde wordt het vliegtuig opgetild. Alleen: wie blaast er nu? Eigenlijk doet het vliegtuig dit zelf. De bovenkant van een vleugel is boller dan de onderzijde. Luchtmoleculen die over de bovenzijde moeten zullen een langere weg afleggen dan die welke langs de onderzijde gaan: er ontstaat zogenoemde “lift” door het optredende drukverschil. Maar dan moet de lucht wel stromen. Dat doen we door het vliegtuig middels motoren voort te stuwen door de (vrijwel) stilstaande lucht.