snelheid van een varend bootje
ik doe een PO over het bepalen van de snelheid van een varend bootje. ook onderzoek ik waar de snelheid van afhankelijk is. nu moet ik hier theorie voor hebben maar die kan ik nergens vinden. ik heb al deze afhankelijkheden:
– vorm van het bootje
– massa van het bootje
– massa van het gewichtje dat ik laat zakken zodat het bootje via een katrol voort wordt getrokken.
ik weet hier alleen geen theorie bij…. ik hoop dat jullie me kunnen helpen:S
groetjes eveline.
Antw: Elke boot heeft een bepaalde rompsnelheid. Dit is hoofdzakelijk afhankelijk van de lengte en vorm van de romp. Deze snelheid zal dan ook door meer vermogen (of gewicht over katrol in jouw geval) nauwelijks veranderen. (Lees meer…)
De maximum snelheid van een waterverplaatsend schip afhankelijk van vorm en lengte (car?ne) van het onderwaterschip en uiteraard de weerstand van het water. Meer motorvermogen zal nauwelijks invloed uitoefenen, hooguit zal het achterschip dieper in het water worden getrokken waarbij de vaareigenschappen slechter worden. Als alleen de lengte van de waterlijn in beschouwing wordt genomen kan je de volgende vuistregel gebruiken: 2.45 x wortel waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldig dat met 1.852 en je weet de rompsnelheid in kilometers. Wil je alleen kilometers weten gebruik dan 4.54 x wortel waterlijn (in meters). De vuistregel gaat slechts op als er voldoende water onder het schip is. Men spreekt zelfs over 10x de diepgang.
Lees ook eens: http://natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=432 of http://natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=472
Op zich kun je met de proeven die je gaat doen, heel goed onderzoeken hoe het katrolgewicht invloed heeft op de verschillende bootjes die je gaat onderzoeken. Je zult dan ook zien dat als je rompsnelheid van jouw bootje weet, dat naar verhouding meer gewicht niet veel zal uitmaken in de snelheid van jouw boot.
http://members.lycos.nl/pworules/weerstand.html