opbouw van de luchtdruk
Hoe hoog is de luchtdruk op 2 Km. hoogte ? Deze wordt opgegeven als de druk in een paasagiersvliegtuig.
De luchtdruk daalt met 1 millibar per 8 meter. Dit geldt voor kleine hoogteverschillen t.o.v. zeeniveau. Dat komt omdat de luchtdruk niet een lineair verloop heeft maar minder afneemt naarmate de hoogte toeneemt. Dat is ook logisch want de lucht wordt steeds dunner of ijler op grotere hoogtes. Er zitten op 10 km hoogte dus veel minder molekulen in een kubieke meter lucht en dus weegt deze m3 ook veel minder en veroorzaakt deze dus ook een veel kleinere drukdaling dan een kubieke meter lucht op zeeniveau.
Als je dus in een flat woont op 40 meter hoog die bovendien dan ook nog eens 20 meter boven zeeniveau staat, dan geeft de barometer bij jou in de kamer dus 60/8 = 7,5 mbar te weinig aan.
Lees verder . . . .
Voor vliegtuigen is het dan ook van belang om voordat ze landen precies de barometerstand van het vliegveld te weten om de hoogtemeter, wat in feite gewoon een barometer is, te kunnen instellen, want anders zouden ze zomaar 100 meter te hoog of laag kunnen aanvliegen als ze tenminste verder geen navigatie middelen hebben.
Op 10 kilometer hoogte, wat een normale vlieghoogte is gaat de 1 mbar/ 8 meter niet meer op, maar moet je een grafiek gebruiken:
Je ziet dus dat de druk op 2 km bijna 800 mbar is als de druk op zeeniveau 1013 mbar bedraagt. Op 10 km hoogte is de druk ca. 250 mbar. De overdruk in een vliegtuig is dan dus 800 – 250 = 550 mbar. Een piloot stelt de vlieghoogte van te voren in, zodat de cabinedruk nooit te hoog kan worden, d.w.z. het drukverschil mag nooit de ontwerpwaarde overschrijden en als je hoger wilt vliegen (b.v. 12 km) zal de cabinedruk dus verder moeten dalen.
De druk wordt geregeld door afblaaskleppen achter in het vliegtuig, terwijl de (pers)lucht van de gasturbinemotoren (compressoren) aftappen komt. Deze lucht dient over het algemeen nog gekoeld te worden voordat het de cabine in gaat, maar dat is op deze hoogte geen probleem. Hete lucht van de motoraftappen wordt ook gebruikt om de vleugels of motoren zelf te de-icen, d.w.z. ijsafzettingen weg te smelten.
***arjen***