Geachte, vraag: Als ik in een "dubbelwandig" stalen schip, in de dubbele bodem piepschuim stop, dat dan bij belading onder de waterlijn zit, creëer ik daardoor dan meer draagvermogen van dit schip? zoja, hoeveel %. Het schip heeft nu een draagvermogen van 4131 ton en een ledige inzinking van 0.83 cm. De dubbele zijden hebben een inhoud van ca. 1250 cub. onder de afgeladen waterlijn. En het ledige gewicht van het casco is 1050 ton. Dus eigenlijk komt het hier volgens mij hier opneer dat als ik 1250 ton draagvermogen weg neem en er 1250 cub piepschuim voor terug plaats creëer ik dan op dat moment meer draagvermogen? Maar corrigeer u mij a.u.b. als ik het onjuist heb. B.v.d. en met een vriendelijke groet Johan
Oei, .. Johan Het lijkt logisch en zou je inderdaad veel meer kunnen vervoeren met jou berekening. Maar toch helaas…. Lees meer…
Er is zoiets als de wet van Archimedes. Deze heeft heel lang al uitgevonden dat een lichaam onder gedompeld in een vloeistof, dezelfde opwaartse kracht verkrijgt als het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.
Het is een mond vol, maar simpel uit te leggen. Stel, je neemt een emmer water die tot de rand gevuld is. Duw daar een voorwerp in onder (klein bootje) en het water zal over de rand lopen. Als je nu het water opvangt, en zou wegen. Dan weet je hoeveel kilogram opwaartse druk tegen dit voorwerp heeft gedrukt. Dus je begrijpt dat het gaat om de buitenkant van het voorwerp. Zou je dus meer opwaartse druk willen krijgen in jou boot. Zou je het piepschuim (tempex) aan de buitenkant moeten aanbrengen. Tsja, lijkt me niet echt een optie. Door het aanbrengen van het piepschuim aan de binnenkant zou je dus minder kunnen vervoeren.
Dus Archimedes wint het toch van je handels geest…