19 april 2024

Rijden op waterstof, het kan met de eigen auto

Inwendige van de waterstof/zuurstof cel

Waterstof en de Toyota Yaris deel 8!
Uiteindelijk dan na één jaar het overzicht. Voor en nadelen, het zoeken, proberen en de kosten.

En de sceptici, versus de optimisten en de: “uit of de box denkers.” Over het algemeen vele leuke reacties, en verbaasde gezichten. Het begon allemaal met een collega die mij er op wees.

Zelf rijd hij al jaren op zonnebloem olie. En was benieuwd wat dit was. Ik was al snel in de ban van al de hobbyisten op YouTube, en internet. Meest prachtige verhalen, tanken 100 kilometer rijden. Weer tanken, en dan kijken wat de auto minder had gebruikt. De meest fantastische ontwerpen om waterstof en zuurstof te maken. Maar laat ik even helemaal terug gaan voor de mensen die helemaal geen idee hebben waar dit over gaat. Onze dierbare auto’s. Ons gouden koetsje die ons overal brengt. Naar ons werk, op vakantie. In de stromende regen zitten we lekker droog. Het is ons gouden kalf. De auto!

Maar bij de pomp worden we steeds minder blij. En op alles meer belasting. Hoe groter de auto, des te groter het genot van de belasting.

Want die vangen voor elke kilo meer centjes. Dus de auto’s worden kleiner, lichter, zuiniger. Maar we blijven rijden. En de paardjes blijven toch dorstig. We hebben benzine, diesel of gas nodig. Hier draait alles om. Hoe kunnen we zuiniger rijden? Nu zijn er mensen op de wereld die in hun schuurtjes, garages, werkplaatsen van alles uitdenken. Soms alleen, andere weer in groepen. Één van deze stromingen proberen de auto zuiniger te laten lopen door extra gas in hun luchtfilter te spuiten.

Wat ze zelf in de auto maken met een variëteit aan apparaten. Het principe is als volgt. Doormiddel van roestvrij stalen platen in een bakje gevuld met elektrolyt. Elektrolyt betekend dat het water geleidend is. Hierdoor wordt het water gescheiden in twee atomen waterstof, en één atoom zuurstof. Dit gas komt extra bij de brandstof, en brand daardoor beter, en schoner.

De stroom komt van de eigen accu, die wordt gevoed door de dynamo. Maar nu bestaat er een natuurkunde wet. En die zegt dat er een behoud van energie is. Kortom, je kan ergens niet meer energie uithalen, als dat er in gegaan is. Doordat je extra stroom gebruikt, gaat de motor zwaarder lopen. En zou zo juist meer brandstof gaan gebruiken. Maar alle verhalen spreken dit tegen. Ikzelf dacht ook op deze manier. Dit kan nooit werken! Maar de kracht zit hem in de waterstof. Dit gas breekt de brandstof deeltjes af tot nog kleinere deeltjes. Die daardoor beter brand. Een betere verbranding, betekend meer kracht. En meer kracht betekend meer kilometers. Dit is eigenlijk het hele verhaal. En dan is het wel mogelijk. Er komt zelfs zoveel energie vrij, dat zelfs het zwaarder lopen van de motor geen probleem is. Toen ik dit gelezen had was ik overtuigd. Maar nog niet helemaal. Want daarvoor moest ik eerst zelf maar iets in elkaar zetten. Op het ogenblik zijn er al complete setjes te koop. Om dan dit zelf in te bouwen.

Maar ik wilde dit zelf gaan maken. Dus vele filmpjes gezien, en websites afgezocht. En toen maar begonnen met de noodzakelijke dingen bij elkaar te zoeken.

Binnen de kortste keren iets simpels in elkaar gezet met behulp van de Gamma en Formido. Dit ingebouwd, en werkte naar m’n verbazing vrij redelijk. Dit alles is te zien in het filmpje op YouTube.

Gedurende een jaar heb ik verschillende verbeteringen aangebracht, en aanpassingen gedaan. Ook dit is allemaal te lezen in de vorige blogs. Als je onderaan de pagina op HHO klikt, kom je ze allemaal tegen. Uiteindelijk werkt alles goed. En loopt mijn Yaris nu 1 op 21 kilometer. Dit is niet slecht dacht ik. Maar ik ga door, en kijk wat ik nog meer kan bereiken. Op het ogenblik ben ik bezig een nog grotere cel te maken. De moet dubbel zoveel gaan produceren.

Voorlopig is het voor mij een geslaagde proef. En ben ik weer wat wijzer geworden. Zie hier het filmpje en de andere delen: Deel 7 Deel 6 Deel 5 Deel 4 Deel 3 Deel 2 Deel 1