condensstrepen
Als je een vliegtuig allang verdwenen is zie je toch nog condensstrepen. Hoe komt dat?
Uiteindelijk zullen ze verdijnen, maar het kan verschillen van minuten tot uren.
Lees meer…….
Vliegtuigen vliegen op grote hoogte waar de lucht heel zuiver, en vaak enkele tientallen graden onder het vriespunt is. Ook in die lucht zit wat vocht, al dan niet onder het vriespunt. Nu hebben vochtdeeltjes, speciaal die onder het nulpunt liggen een vreemde stof nodig om te condenseren tot water, of sneeuw. Heel zuiver water kan zomaar 10 graden onder nul zijn zonder dat het bevriest! Er zijn verhalen bekend van berg meren waarvan het oppervlak net onder het vriespunt lag en volkomen windstil. Door nu een voorwerp hier in te gooien, een stok of steen bevroor dit meer in één keer.
Zoiets komt ook ter sprake bij deze condens strepen. Vliegtuigen vliegen door deze onderkoelde druppeltjes heen, en laten door de straal motoren kleine roet en andere deeltjes achter. Deze zijn ideaal voor deze onderkoelde druppeltjes om te bevriezen en ijskristallen te vormen. Deze vorming blijft net zo lang in stand tot deze weer zijn verdampt, of langzaam verwaaien. Het heeft met de lucht vochtigheid te maken hoe lang dit duurt. Op een mooie zomer dag zie wel eens militaire vliegtuigen echt heel hoog vliegen. Het is daar vrij droog en direct beschenen door de zon. Je ziet dan ook in enkele seconden deze strepen verdwijnen.